Un nou curs és sempre un
allau de novetats i de
canvis per a les famílies, que hauran d’aprendre i acceptar les
regles que conformen les relacions amb el sistema, amb els companys,
amb el professorat i amb la pròpia família i comunitat. Les mares
i pares dels més menuts –potser més les mares, una llàstima-
seguiran molt pendents del que els passa o els hauria de
passar i van regulant d’alguna manera els contactes amb els
mestres. I és una llàstima que només siguen les mares i que, al
tall que els fills i filles es fan majors, elles -i els pares- van
allunyant-se a poc a poc de l'escola i de l'institut. Perquè cal
tindre una complicitat, cadascú des de la seua responsabilitat,
entre la família i el centre, entre els pares i el professorat.
Les famílies s'hauran
gastat uns centenars d'euros en els llibres, quaderns, llibretes i
altres complements. Enguany hi ha un raig d'esperança quan ha
començat el canvi en la gestió del material escolar amb les noves
ajudes per als llibres. Caldrà aprendre a cuidar-los en saber que al
final del curs s'han de tornar per rebre la segona part de l'ajuda i
deixar el llibre a l'aula per als companys i companyes de l'any que
ve. Si és una millora que facilita l'economia familiar és també un
repte quant a l'aprenentatge de la responsabilitat personal i de grup
en el respecte al material escolar.,
Però, suposem que hauran de
dur encara els llibres cada dia amunt i avall a la a la motxilla
corresponent que, en teoria, no hauria de pesar més del 10% de
l'escolar. I, millor, amb rodes o ben enganxada a l'esquena. Per
cert, dur la motxilla o la bossa és cosa dels i les escolars, no de
la mare ni dels iaios. Açò és també un aprenentatge de la
responsabilitat pròpia i del creixement com a persona.
I aviat vindran els deures,
aquelles tasques quotidianes imposades cada dia des de la classe per
a casa i que -massa vegades- són també un quotidià martiri
familiar. Sense que s'haja demostrat que servisquen per aprendre més
del que s'aprén a la classe.
Tornaran els conflictes
a l'hora de gitar-se de nit i alçar-se de matí , cada dia i també
dissabtes i diumenges, i caldrà controlar les activitats
de pantalla -tele, Internet, telèfons, tabletes- I potser
encara vulguen jugar a jocs cara a cara amb amigues amics, si és
que han arribat a aprendre'n i encara no ho han oblidat.
I amb tot aquest panorama
què poden fer les mares i pares per assumir la seua responsabilitat
de criar i educar perquè filles i fills traguen un bon profit del
curs que comença?
10 PUNTS A TINDRE EN
COMPTE
Enumere algunes qüestions
que caldrà reflexionar i debatre a casa entre la parella, a soles o
en companyia d’altres amb els mateixos interessos educatius i, que
serviran per iniciar amb seguretat i bon pas el camí del curs.
-
S'ha d'anar a l'escola o l'institut a conéixer el tutor o tutora dels fills i anotar al calendari o a l'agenda del mòbil les dates de reunions periòdiques programades. I, a més, planificar reunions sense esperar que hi haja problemes, perquè cal parlar també quan les coses van bé, i refermar la necessària complicitat formativa.
-
S'ha de marcar un temps màxim per a fer els deures a casa: entre 20 minuts els més menuts a hora i mitja els més majors. I si no els acaben, que assumisquen la seua responsabilitat amb el professorat. El millor seria negociar amb el tutor o tutora i acordar que quant menys deures pose, millor per a tots.
-
Ben important serà negociar i anotar les tasques que els fills i les filles han de fer a casa des de ben xicotets. Tant les que són responsabilitat seua (habitació, joguets, roba, llibres....) com la participació en les que són familiars i exigir que ho facen. A canvi de res, clar.
-
El pare i la mare han de programar-se un temps per parlar sobre els fills i les filles, quan no estiguen davant. Si no pot ser diari que siga dia-si-dia-no. I que tot el que els manen, els facen fer o no fer siga sempre en nom dels dos, ho diga qui ho diga.
-
I és necessari que el pare i la mare troben temps cada dia per a parlar, jugar, passejar, fer treballs manuals, col·leccionar o explorar l'Internet amb cada fill o filla. I el cap de setmana un poquet més, a soles i tots junts.
-
Cal fer un esforç familiar per facilitar als menuts i majors experiències interessants, on puguen aprendre altres coses que no s'aprenen a l'escola: esports diferents i alternatius, col·leccions, viatges, visites familiars, ajuda a altres persones...
-
Han de planejar-se també el temps diari i setmanal d'activitats amb les pantalles i pantalletes i proporcionar-los activitats d'aire lliure i de relació amb altres persones, en directe, cara a cara, sense trampes ni excuses.
-
Hauran de recordar no deixar passar cap conducta negativa sense que els menors s'adonen que ho han fet mal, i que allò que fan malament arribe a costar-los alguna cosa. També, reconèixer-los quan fan les coses ben fetes i com cal. Per això, se'ls ha de deixar clar què s'espera d'elles i d'ells, i començar a negociar.
-
Han de posar atenció en no donar-los de seguida tot el que demanen i que els coste esforç i temps guanyar-se les coses. Amb l'esforç els donaran valor i amb el temps aprendran a esperar, un dels millors aprenentatges de la vida. Perquè no pot ser ni tindre-ho tot ni pot ser tindre-ho ara mateix.
-
És important fer--los veure que són persones importants per a la família, per al pare i la mare, els germans, iaios i resta de familiars; que se'ls estimen molt. I s'han d'afavorir unes relacions familiars quotidianes amb la família extensa, que els ajudaran a trobar el seu lloc en el món al llarg de la vida.
CRÉIXER
I FER CRÉIXER
Si
la mare i el pare tenen en compte aquests punts i s'acostumen a anar
posant-los en pràctica des que els fills i filles són ben menuts,
hi haurà moltes possibilitats que tinguen uns comportaments adequats
quan vagen fent-se majors. Si han passat aquests primers anys sense
posar massa atenció en tot açò, també poden anar reaprenent a poc
a poc; és cas d'adonar-se’n, prendre consciència i posar-se a la
tasca d'educar.
Es
necessita temps i dedicació, però això és ser pare i mare,
dedicar-se des que els fills i filles naixen fins que podran ser
autònoms i responsables d'ells mateixos i independents en la vida.
Això és créixer, i fer créixer.
No hay comentarios:
Publicar un comentario