JUGANT,
JUGANT...

Hi
ha moltes possibilitats de fer
regals les persones, estimades o no,
però
el “joguet”
continua
sent un element
fonamental quant
als regals i les il·lusions
infantils i als negocis adults. Hi
ha roba, materials d'esport, llibres, … Però on es centra el Nadal
i els Reis ´ñes en els joguets, clar.
Abans
de res pregunte,
«com
podríem definir el
joguet?»
És fàcil respondre
que és un objecte que serveix per a jugar. Si continue preguntant,
«què
és jugar?»,
la
cosa no està ja tan fàcil, perquè la resposta sol ser: «jugar
es...jugar»
Jugar
és
la manera que tenen els els
xiquets i les xiquetes d'aprendre
i aprendre a viure. Si ens fixem,
des que naixen, sense que ningú els haja d'ensenyar, estan
ja jugant. Comencen
a jugar movent-se i així aprenen a moure's, jugant
a repetir
una i el mateix moviment fins
que el dominen i en comencen un altre. Després
tiren totes les vegades la pilota o
el nino fora del bressol o del parc,
llancen
la
boleta, boten a la corda, pugen
a la cadira, visten
i
desvisten
la nina, estiren el camió, paren
taula amb la seua escuradeta i donen el dinar a les nines o a la
mare.
Les
xiquetes i els xiquets aprenen a viure, jugant
jugant.
A
soles o
en companyia, a
casa, al carrer -quan els deixen- o al parc.
També
a
l'escola, comencen a aprendre de lletres, de colors, de formes i de
quantitats, fins
que l'escola s'oblida que jugar és la millor forma, la
forma natural d'aprendre.
Van
assajant com ser
majors reproduint
en
els seus jocs el que fan els adults:
pares i mares, mestres, metgesses,
policies…
Però
el joc es pot fer amb joguets o sense. I amb
joguets
fabricats expressament per al joc infantil, allò que anomenem
específicament com a "joguet",
o
amb
altres
coses que no pensem que ho són però que en fan la funció: objectes
de la Natura -palets, pedretes, terra, fulles d'arbre, floretes,
aigua...- o del món dels
adults -cassoles, pinces, draps, caixes de cartró-. També,
es pot jugar sense res, amb el propi cos i el moviment: córrer,
ballar, pujar, baixar o
fer coses amb les mans i els
peus. Amb tot açò juguen,
tots hem jugat.
ELS JOGUETS, QUINS JOGUETS?
Ara
mateix el joguet ha esdevingut un objecte de consum i de fabricació
industrial, un gran negoci i molts xicotets negocis, però ha de
quedar ben clar que el que importa no són els joguets sinó el joc
mateix, el fet de jugar i
facilitar que es
jugue. A més, amb joguets o
sense, les xiquetes i els xiquets necessiten tres elements molt
importants per a poder jugar: temps,
espai
i altres persones, tres
elements
que
els adults els
haurem de facilitar perquè
tinguen un desenvolupament com
cal. Amb
el joc amb persones, en un lloc
i un temps determinats aprendran
a viure i a relacionar-se amb
altres persones, a gestionar el temps i a
responsabilitzar-se de l'espai.
Però estem a
prop de Nadal i Reis, temps
de regals i, fins i tot, de
joguets, pel que
aprofitaré per fer un resum dels requisits que necessiten
complir eixos joguets que
anirem a comprar perquè puguen ser
elements positius per al joc:
-
Els joguets s'han de deixar jugar, no poden ser objectes que juguen sols al terra o damunt la taula, perquè això no seria jugar; jugar és acció i interrelació xiquets-joguet, xiquets-xiquets.
-
No haurien de centrar-se en les diferències de gènere, ni «de xiquet» ni «de xiqueta»; si no, no els ajudaran a fer-se majors allunyant-los de prejudicis sexistes.
-
Millor pocs que massa; que la quantitat complica el fet de jugar, afavoreix el consumisme desbordat i, a més, després han d'arreplegar-se i això sol complicar la vida familiar.
-
Hem d'assegurar-nos que siguen segurs, que no es trenquen i puguen i fer mal, que no tinguen peces xicotetes que puguen ser perilloses, segons l'edat.
En resum, el
més important que fan els xiquets i xiquetes és jugar, començant a
comprendre i aprendre
el món que els envolta i
assajant el futur. Els pares i
les
mares tenen
la responsabilitat de la seua
educació i, amb
això, la responsabilitat
del que juguen i amb què. Ara
és més difícil que juguen amb altres xiquets en el carrer, perquè
el carrer no es
considera segur com abans i
no se'ls deixa
eixir lliurement a jugar, pel
que cal buscar-los
alternatives: parcs, ludoteques, les cases de les amistats. Llocs
on hi haja altres xiquets i puga hi haver algun joguet.
VALS DE JOC: UNS ALTRES
REGALS, QUE FAN JUGAR TAMBÉ
Pose a la vostra disposició un àlbum
d’activitats on amb una llarga sèrie de regals, («Vals
de Joc») que no són
joguets i que els pares i les mares poden aprofitar per estar junts
amb les filles i fills, passar-ho bé fer la vida i el futur en
companyia. I, clar, passar-ho molt bé i inventar noves maneres de
relacionar-se i de viure a casa i fora. Només cal obrir, imprimir,
retallar i atrevir-se a compartir aquest recull d'activitats
diferents i ben barates, que és segur que els agradaran.
Eduard Hervàs.
Psicòleg
@psicofamilia
No hay comentarios:
Publicar un comentario