jueves, 7 de junio de 2012

LLegir... en família (3): Aprendre jugant i vivint.

  • Conta'ls contes i històries o llig-se'ls. Els contes comptades o llegides i oïdes són el primer contacte del xiquet i la xiqueta amb el món de les narracions i dels llibres. Quan contes o lliges un conte crees un món de fantasia que estimula la seua imaginació. A banda de divertir serveixen per a introduir-los un vocabulari nou, utilitzar noves expressions del llenguatge, aprendre a escoltar, a atendre, a llegir.
  • Les històries que poden veure's en la televisió no substitueixen de cap manera a què tu els pots contar. La comunicació personal enriqueix i dóna vida a la narració. Les paraules escoltades o llegides no van associades directament a cap imatge, per la qual cosa provoquen un desenvolupament lliure de la imaginació.
  • Mostra'ls diverses formes de literatura a través dels escrits: els contes, la poesia; la narració periodística, les instruccions dels joguets o dels electrodomèstics, les receptes de cuina, etc. Tot el que és llegible acosta a la lectura.
  • Responsabilitza-li d'un calendari de la família on haja de registrar i mantindre al dia els esdeveniments familiars: festes, aniversaris, aniversari, viatges, excursions,...
  • Dóna'ls l'oportunitat d'escriure en l'ordinador. Potser comence per posar els vostres noms o per copiar frases del seu llibre preferit.
  • Deixeu-vos notes a casa. Tant sobre el que cal fer, com vos Sentís o el que vos voleu, amb lletres, dibuixos o pictogrames.
  • Dis-los que busquen fotos que els agraden en revistes velles. Que les retallen i posen títols a cada una. Que retallen paraules de titulars de periòdic o anuncis publicitaris i les apegue en una llibreta i facen dibuixos en relació amb eixes paraules
  • Quan estigues llegint, omet una paraula de tant en tant i planteja un joc: demana'ls que diguen la paraula que falta i que encaixe amb el significat de la frase.
  • Escriu paraules en fitxes i demana-li que les associe amb dibuixos o amb objectes a casa. Escriu diverses lletres en fitxes i demana al teu fill/a que forme paraules
  • Mentre prepares el menjar, demana'ls que t'ajuden llegint parts de la recepta o confeccionant un menú especial de festa.
  • Retalla tires còmiques del periòdic i demana'ls que col·loquen les vinyetes en l'orde correcte i que et conten la història.
  • Pregunta'ls quines paraules voldrien aprendre. Escriu-les en fitxes i fes que les col·loquen per orde alfabètic o per temes en una caixa especialment preparada per a això.
  • Busca moments per a cantar-los cançons de bressol o cançons tradicionals. Demana'ls que et canten les seues cançons infantils preferides i que t'ensenyen les que aprenen en l'escola. Quan aneu en el cotxe serà un bon moment per a cantar junts.
  • Abans que la família emprenga un viatge, fes que els teus fills col·laboren amb els preparatius escrivint una llista de coses que cal portar, llegint el mapa de la carretera,...
  • Jocs amb les històries: Llig-los un conte i demana'ls que inventen un nou títol. O llig-los part del conte però omet el final i que ells l'inventen. O els contes el final i que ells inventen un principi.
  • Pregunta'ls sobre la part que prefereixen del llibre o conte que acaba de llegir i comenteu-la. Aprofiteu per a parlar sobre els valors que subjauen: amistat, amor, naturalesa, vida, justícia, etc. Però sense que parega una lliçó de l'escola, com una conversació entre dos persones que es volen.
  • Fes-los preguntes sobre el "perquè” de les coses, no sols sobre els contes que lligen, sinó també sobre els incidents quotidians de la casa, de l'escola, del barri o del que ix en les notícies de la televisió.
  • Utilitza el periòdic com un llibre de text de lectura. Demana'ls que localitzen determinats articles en distintes seccions del periòdic. O que troben en la programació de la televisió el seu programa favorit.
  • Quan aneu a comprar al supermercat, que t'ajuden a fer la llista de la compra, i a comprovar després que aneu comprant-ho tot.
  • Quan rebeu cartes d'amics o familiars, que els vostres fills i filles llisquen les parts que els puguen interessar, s'encarreguen també de contestar algunes paraules.
  • Quan aneu a la casa dels iaios aprofiteu perquè els conten històries antigues de la família, contes i cançons tradicionals. Que traguen les fotos antigues i les comenteu entre tots.
  •  En passejar o desplaçar-vos pel carrer, llegiu junts els cartells de les botigues, els noms dels carrers, els anuncis publicitaris, etc.


No hay comentarios: